Program spolupráce s Lothar von Faber Schule v Norimberku
Spolupráce s Lothar von Faber Schule v Norimberku byla navázána začátkem roku 2019. Tři žákyně norimberské školy se v květnu 2019 zúčastnily malířského plenéru na jižní Moravě. V říjnu 2019 navštívily norimberskou školu dvě žákyně naší školy. Dívky vycestovaly za finanční podpory Olomouckého kraje.
Obě školy spojuje zejména podobné umělecké zaměření. Výuka na Lothar von Faber Schule je realizována v rámci čtyř oborů a její specifikum spočívá v tom, že se střídá měsíc teoretické výuky s měsícem praxe, při níž si žáci pod vedením zkušených umělců osvojují různé techniky (například práci s linorytem, kaligrafii, fotografování, figurální kresbu a malbu).
Součástí pobytu je také poznávání odlišného kulturního prostředí, a to jak v samotném Norimberku, tak v dalších přilehlých lokalitách. Vše s sebou přináší rovněž neocenitelnou jazykovou zkušenost – ve škole je možno komunikovat německy či anglicky.
Pro koho je program určen?
Pobyt je určen pro žáky oboru Užitá malba a design interiéru, kteří v termínu plánovaného výjezdu dosáhli osmnácti let a byli úspěšní ve výběrovém řízení (probíhá v červnu). Výhodou je znalost němčiny.
V jakém termínu je pobyt realizován?
Výjezd je obvykle realizován v průběhu října.
Jak je program financován?
Pobyt v Norimberku bývá finančně podporován Olomouckým krajem, podílí se na něm i Lothar-von-Faber-Schule a v menší míře sami žáci.
Jak vypadá ubytování?
Ubytování bývá zajištěno v prostředí rodin německých žáků – zde se komunikuje především v německém jazyce.
Jak je zajištěno stravování?
Žáci mají možnost využít nabídky v kantýně poblíž školy. Snídaně a večeře probíhají obvykle v rodinách.
Odkaz na stránky školy: https://www.fos-n.de/startseite
Zpráva praktikanta – Debora Kolegarová, Zuzana Matůšů
Spolupráce s německou školou Lothar von Faber Schule Nurberg
V říjnu 2019 jsme měly možnost zapojit se do vyučování na německé škole Lothar von Faber Schule, která se nachází v Norimberku. Tato příležitost vzešla ze vzájemné spolupráce s naší školou – Střední školou designu a módy, kterou v loňském školním roce navštívily německé studentky.
Škola nabízí čtyři studijní obory, z nichž jeden je zaměřen na umění. Právě se studenty tohoto oboru jsme strávily celý týden. Systém vyučování je odlišný od toho našeho, neboť měsíc probíhá výuka klasických předmětů a poté mají měsíc praxí. Během těchto praxí mají možnost si vyzkoušet různé techniky pod vedením umělců. Tuto možnost jsme měly i my. Během týdne jsme si tak zkusily práci s linorytem, kaligrafii, fotografování, figurální kresbu nebo malbu.
Ve volném čase jsme poznávaly i krásy Německa. Mimo Norimberk, jsme zavítaly i do Mnichova, kde jsme navštívily Novou a Starou Pinakotheku, Mnichovskou rezidenci nebo kostel sv. Petra, z jehož věže jsme měly krásný výhled na celé město.
Celý pobyt byl vydařený a jsme rády, že jsme se ho mohly zúčastnit.
Program spolupráce s Berufsfachschule für Produktdesign v Selbu (TANDEM)
Berufsfachschule für Produktdesign je v Německu považována za jednu z nejlepších ve svém oboru a její absolventi nacházejí uplatnění zejména v automobilním průmyslu. Zaměření školy bylo přitom původně navázáno na spolupráci s místní slavnou porcelánkou Porzellan Rosenthal. Díky uvedenému podniku je Selb někdy nazýván „městem porcelánu“. Ten je tu k vidění téměř na každém kroku. V době největšího rozkvětu porcelánky vzniklo ve městě například divadlo či městské lázně. Po útlumu výroby porcelánu byly na škole otevřeny nové obory, které se zaměřují především na průmyslový design.
Žáci mají v průběhu pobytu možnost poznat nejen odlišný přístup k výuce svého oboru (nabízí se i možnost blíže proniknout do oboru 3D-designu), ale seznamují se rovněž s jiným kulturním prostředím, a to jak v samotném Selbu, tak v dalších přilehlých lokalitách. Poblíž Selbu se nacházejí města Bayreuth, Řezno či Norimberk. Vše s sebou přináší rovněž neocenitelnou jazykovou zkušenost – ve škole je možno komunikovat německy či anglicky.
Žáci stráví bezprostředně po svém příjezdu dva dny s jazykovým animátorem, jenž je seznámí s novým prostředím a hravým způsobem jim přiblíží slovní zásobu, kterou je v dané situaci nezbytné ovládat.
Pro koho je program určen?
Pobyt je určen pro žáky oboru Multimediální tvorba, kteří v termínu plánovaného výjezdu dosáhli osmnácti let a byli úspěšní ve výběrovém řízení (probíhá v červnu). Výhodou je znalost němčiny.
V jakém termínu je pobyt realizován?
Výjezd je obvykle realizován v průběhu října.
Jak je program financován?
Pobyt v Selbu je finančně podpořen z projektu Tandem (Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže) v menší míře se podílejí sami žáci.
Jak vypadá ubytování?
Ubytování bývá zajištěno v plně vybaveném bytě o dispozici 3+1 (tzv. Ferienwohnung) asi 20 minut chůze od školy.
Jak je zajištěno stravování?
Žáci mohou využít nabídky školního bufetu, naproti škole je rovněž McDonald‘s. V místě ubytování je k dispozici vybavená kuchyně s možností vařit.
Odkaz na stránky školy: https://www.bsz-selb.de/berufsfachschule-fuer-produktdesign
Zpráva praktikanta – Kamila Němcová
Před praxí:
O této dvoutýdenní praxi jsem se dozvěděla skrze naši paní učitelku Kamilu Kmentovou. Zpočátku jsme přesně nevěděli, do čeho jdeme, ale líbila se mi vidina praxe v Německu. Už jsem absolvovala měsíční praxi v Irsku a tak jsem chtěla poznat systém v Německu a jak to chodí na zdejších školách. V Německu jsem už byla, ale pouze v hlavním městě. Bavorsko jsem neznala a Selb už vůbec ne. Čekala jsem hodně uspořádaný systém, všechno přesné a pečlivé. Sice jsme jeli do Německa, ale doufali jsme, že budeme moci mluvit hlavně anglicky, protože němčinu jsme neměli na tak dobré úrovni.
Na praxi jsme jeli pouze dvě: já a moje spolužačka Valentýna. První týden tu s námi byla i paní učitelka. Hned po příjezdu se nás ujala Ingrid a po celou dobu praxe nám byla oporou. Odvedla nás do místa bydliště. Bydleli jsme v bytě. K dispozici jsme měli každá svůj pokoj, kuchyň, koupelnu + druhý záchod a obývací pokoj s televizí. Stravu jsme si zajišťovali sami, dokonce nám i Ingrid donesla první den těstoviny. Do školy nás odvedla naše již zmiňovaná paní učitelka Kmentová. Ve škole nás řádně uvedli a provedli nás. Co se týče jazykové přípravy, tak byla velice příjemná. Animátorka Terka byla sympatická a díky ní jsme si osvojili některá potřebná slovíčka a dozvěděli jsme se i zajímavé informace o Německu, provedla nás také po městě. Všechno vedla formou hry, např. jako AZ kvíz nebo s plácačkami na mouchy.
Praxe:
Školu jsme měli zhruba půlhodinu chůze od bydliště. Dostali jsme rozvrh, který se sice asi 3x změnil, ale bylo to vždy včas, takže jsme pokaždé věděli, kde máme být. Občas jsme nevěděli, co od hodiny čekat a neměli jsme potřebné vybavení na hodinu. Naštěstí nám vždy vše obstaral učitel. Všichni k nám byli velice milí, vše se nám snažili jednoduše vysvětlit a vždy nám vyjít vstříc. Program byl každý den jiný. Jednou jsme tiskli na látku, jindy jsme pracovali na počítačích, třeba že jsme upravovali fotky ve Photoshopu nebo navrhovali logo na kávovar. Také jsme měli technické kreslení, perspektivní kreslení, dělali jsme návrhy tašek a mimo školní program jsme také natáčeli video o škole. Jedno video jsme natočili i o Selbu. Během pauzy jsme měli možnost si jít nakoupit něco k obědu do supermarketu naproti nebo ve školním kiosku. První týden bylo vyučování delší, než druhý. Jednou jsme byli ve škole až do půl šesté, ale pro nás jakožto studentky umělecké školy, to nebylo neobvyklé. První týden v pátek jsme měli také možnost navštívit Rosenthalské muzeum porcelánu. Druhý čtvrtek nás jeden z učitelů odvezl do jejich partnerské školy. Kromě tohoto okamžiku se výuka vždy konala ve škole v Selbu.
Komunikace pro nás byla obtížná, protože jak jsem už říkala, německy umíme málo, ale i tak jsme se vždy nějak domluvili. Velice nám pomohlo, že většina učitelů mluvila anglicky, i když hodně tvrdili, že ne. S Ingrid jsme se domluvili vždy a vždy nám vše zařídila. Pomohla nám se i domluvit s panem domácím. V obchodech a na jiných místech jsme problémy nemívali.
V budoucnu, pokud se naučím mnohem lépe německy, uvažuji o práci v Německu. Ingrid nás chtěla navnadit také ke studiu v Německu, ale podle mého názoru máme v našem oboru skvělé učitele a vysoké školy i u nás. Největší překvapení pro mě byl německý školský systém. Netušila jsem, že je tak složitý, ale zase mají studenti mnohem více možností studia. Také jsem zjistila, že Němci nejsou tak extrémně svědomití a občas přejdou silnici i mimo přechod. Také Němci berou vše úplně do hloubky. Hodně také dávají důraz na praxi. Ale všichni Němci jsou velice milí, přátelští a vstřícní.
Volný čas jsme většinou strávili nákupy jídla, ale hlavně odpočinkem, protože to pro nás bylo náročné. Museli jsme se neustále soustředit a to nás vždy velice unavilo. Volný čas jsme také strávili s naší paní učitelkou nebo Ingrid. Ta nás vzala několikrát na jídlo a na výlet do Weißenstadtu, k jezeru a do hor. Samy jsme si organizovali výlet do Řezna a Norimberku. Šli jsme hlavně projít město, vyfotit pár památek a podívat se po Bavorsku.
Celkově praxi hodnotím velice kladně. Problémy snad žádné nebyly, a pokud ano, hned se vyřešily. Samy jsme se nedokázaly domluvit s domácím, ale Ingrid a paní učitelka nám pomohly. Podle mě bylo vše v pořádku a nenapadá mě žádná změna. Praxi určitě doporučuji.
Zpráva praktikanta – Valentýna Pišťáková
Před praxí:
Na konci třetího ročníku na Střední škole designu a módy, nám byla nabídnuta možnost přihlásit se na praxi do Německa podpořenou agenturou TANDEM. Jelikož mám ráda výzvy a zkouším nové věci, tak jsem si podala přihlášku a na začátku 4. ročníku vybrali dvě studentky. Z počátku jsem byla trochu nervózní, kvůli mé úrovni němčiny, ale poté se ukázalo, že mé pochyby byly zbytečné.
Byla jsem opravdu potěšena, že jsem byla vybrána i se spolužačkou Kamilou, protože jsem chtěla vyzkoušet, jaké to je docházet do cizojazyčné školy, poznat nové lidi v mém oboru a také zažít nějaké kulturní akce a podniknout výlet po Bavorsku. Německo již jsem dříve navštívila, ale jen určitá místa, jako Berlín, Drážďany a Postupim, proto jsem také byla ráda, že destinace, do které se jelo se nachází v Bavorsku, konkrétně město Selb.
13. 10. 2019 jsme v podvečerních hodinách dorazily i s naší paní učitelkou Kamilou Kmentovou do města, kde nás přivítala Ingrid Fink a zavezla nás do našeho pronajatého bytu. Cestou nás seznámila s historií a současností města, dala nám typy, co rozhodně navštívit a krátce nás seznámila, co se bude dít v následujících dnech. Vše jsme měly zajištěno a paní Fink byla velice vstřícná a milá. Další den nás zástupce ředitele školy (Staatliches Berufliches Schulzentrum für Produktdesign und Prüftechnik Selb) provedl celým areálem školy, ukázal nám dílny, počítačové učebny, 3D tiskárny. Následovalo několik hodin s animátorkou Terezou, která nás vybavila potřebnou slovní zásobou, seznámila nás s často používanými frázemi a nechybělo ani cvičení konverzace.
Praxe:
Náš rozvrh byl velice nabitý a pestrý. Byl nám přizpůsoben tak, abychom vyzkoušely vše, co škola nabízí a zároveň, aby daný program souvisel s naším zaměřením. Například jeden den probíhal takto: Do školy jsme přišly na 8. hod. a účastnily jsme se výuky Výtvarné techniky, kde jsme měly za úkol navrhnout razítka s přírodními motivy a následně je vytvořit, buď to za pomocí techniky vyřezávání do pěnového papíru, vyřezávání do brambor, anebo technikou linorytu. Po zhotovení těchto razítek nám byly poskytnuty tiskařské barvy a látky, na které jsme tiskly své motivy a vytvořily tak návrh na tapetu. Další výuka byla spíše technicky zaměřena. Učitel Technického kreslení nám vysvětloval, jak zobrazit rozložený 2D objekt do 3D perspektivní mřížky. Základy už jsme znaly z naší školy, ale bylo velice zajímavé, a pro mne i docela náročné, probírat tuto techniku do hloubky. Následně jsme měly hodinu Grafického navrhování, kde zadání bylo vymyslet logo pro kavárnu a později návrh převést do programu Illustrator. Hodiny neprobíhaly jako jednotlivé 45 minutové školní hodiny, ale spíše jako workshopy, za což jsem byla velice ráda, protože jsme měly více času na praktická cvičení. Škola nám poskytla veškeré materiály a měly jsme možnost naše práce konzultovat s pedagogy. O přestávkách jsme se vyptávaly i studentů. Všichni byli moc laskaví a vstřícní. Obecně jsme ale zpočátku nevěděly, co od hodin čekat, nebo jsme nebyly úplně připraveny, ale jak už jsem zmiňovala, potřebné materiály a pomůcky nám zajišťovali pedagogové. Rozvrh se nám několikrát změnil, ale vždy to bylo s dostatečným předstihem, takže jsme přesně věděly, kdy a kde máme být. Mohly jsme si také vyzkoušet například: retušování ve Photoshopu, perspektivní kreslení, typografii, experimentování s barvami, návrh tašek. Druhý čtvrtek jsme také navštívily partnerskou školu řezbářskou, ale jinak se výuka konala v Selbu. Mimo školu jsme se s Kamilou rozhodly vytvořit krátké video o škole a krátký sestřih ze Selbu. Po škole jsme tedy trávily čas natáčením a stříháním.
Co se týče komunikace, nevznikl žádný problém, ačkoli naše úroveň němčiny je začátečnická, snažily jsme se být průbojné a mluvit. Když to nešlo německy, šlo to anglicky. Většina studentů i učitelů anglický jazyk ovládá, takže jsme ve škole žádný problém neměly. Základními frázemi jsme se domluvily i v obchodech. Náš pán domácí ale anglicky neuměl, všechny podstatné záležitosti ale vyřešila Ingrid, která byla naším patronem po celou dobu pobytu.
Tato praxe mě určitě ovlivnila. Získala jsem opět motivaci naučit se lépe německy. Ráda bych také v budoucnu chtěla na čas pracovat v Německu. Hodně mě překvapil německý školní systém, který se mi zdá složitý. Studenti však mají více možností studia, a učitelé je vedou k praktičnosti. Také jsem se o sobě dozvěděla, že když člověk něco potřebuje, musí mluvit. Přestala jsem se bát a často jsem vycházela ze své komfortní zóny, což mě jako osobu posunulo dál.
Jak už jsem zmiňovala, volný čas jsme trávily natáčením a stříháním videí, nebo nás Ingrid pozvala na nějakou událost nebo výlet. Navštívily jsme spolu divadlo. Šlo o muzikál Charlie Chaplin, které bylo ohromující. Také jsme si nemohly odpustit návštěvu Rosenthal muzea, kde jsme si prohlédly výstavu, tak známého porcelánu. O víkendu jsme s Kamilou navštívily Řezno a Norimberk, kde jsme se procházely a pořizovaly fotky. V neděli nás Ingrid pozvala na oběd a poté jsme spolu podnikly výlet, i s její americkou kamarádkou, do Weißenstadtu na procházku do hor a kolem jezera. Volného času jsme měly tak akorát na práci do školy, procházky, ale také odpočinek.
Během praxe jsem nepostřehla žádné problémy nebo negativní zkušenosti. Jsem opravdu ráda, že jsem byla součástí projektu a mohla si vyzkoušet pracovat v cizí zemi s novými lidmi. Doufám, že společnost Tandem nepřestane s podporováním česko-německých vztahů, protože by to byla opravdu velká škoda. Odbornou praxi bych určitě doporučila, protože nestačí vyprávět, toto si člověk musí zažít na vlastní kůži a přestat se bát neznáma.